Steeds meer arbeidstekort in de klantenservice sector.
De afdeling klantenservice wordt in ieder bedrijf steeds groter daarnaast met de komst van corona zijn er tal van verschuivingen geweest binnen de arbeidsmarkt. Het gevolg is een schreeuwend tekort aan werknemers en zo ook binnen de klantenservicesector. Niet voor niets staat deze functie als krapteberoep aangemerkt bij organisaties als de Klantenservice Federatie en het UWV. Wel 62% van de ondervraagde ondernemers kampt met een personeelstekort. Hoe los je dit op en wat zijn de mogelijkheden?
Waardoor is het arbeidstekort zo groot in Nederland?
De klantenservice branche groeit en groeit. De wereld waarin wij leven is service-driven of beter gezegd leven wij in een service-economie. Het mag dan ook geen verbazing zijn dat het aantal openstaande vacatures zeer snel stijgt en alleen maar toeneemt. De krapte op de arbeidsmarkt neemt in alle branches toe, maar zeker klantenservice organisaties merken dit. Niet iedereen kan zomaar op een klantenservice positie worden neergezet, waardoor verschillende organisaties zelf al mensen omscholen. Maar ook dit blijkt een opgave.
Een ideale medewerkers spreekt én schrijft goed Nederlands, moet om kunnen gaan met positieve en negatieve klanten, maar ook informatie kunnen overbrengen op klanten. Vooral de negatieve klantenservice ervaringen zorgen ervoor dat veel werkzoekenden niet de stap naar een klantenservice baan durven te nemen.
Binnen de klantcontactbranche is de situatie nijpend, volgens Masselink van de Klantenservice Federatie zijn er momenteel zo’n 10.000 openstaande vacatures.
Outsourcing naar Suriname de oplossing?
Outsourcing van werkzaamheden naar het buitenland is niets nieuws onder de zon. Wel heeft dit de afgelopen jaren qua kwaliteit een behoorlijke sprong gemaakt. Door bepaalde werkzaamheden uit te besteden naar Suriname kunt u uw personeelstekort snel oplossen. Zo houd u meer tijd en geld over de functies te werven die in-house moeten worden ingevuld. Daarnaast is er een te kort aan goedbetaalde banen in Suriname, voor beide partijen is outsourcen naar Suriname een oplossing dat elkaars uitdagingen direct kan oplossen.
De voordelen:
- Snel beschikbaar personeel met de nodige ervaring
- Kostenbesparing, het minimumloon en energiekosten stijgen
- 24/7 uur dienstverlening
- Verlenging van de werkdag ivm 4/5 uur tijdsverschil
Meer weten hoe wij uw bedrijf kunnen helpen bij het personeelstekort oplossen?
Neem contact met ons op voor vrijblijvend informatie.